De voorjaarsschoonmaak

Wat ik me herinner uit mijn jeugd is dat mijn moeder altijd de kriebels kreeg zodra er een eerste lentezonnetje door de ramen naar binnen scheen: er moest gepoetst worden, gordijnen gewassen, ramen gelapt en dekens uitgeklopt. De geur van sop vulde de kamer. Wanneer ze uitgepoetst was, nam ze vervolgens spinnend plaats in de tuin in de voorjaarszon; zonder zonbescherming, dat dan weer wel…

Eigenlijk nog niet eens zo’n gek idee, die voorjaarsschoonmaak. Niet alleen van je huis, maar ook van je lijf. Een lange winter ‘opgehokt’ zitten met de verwarming aan en net iets te veel op de bank hangen, vraagt om een goede start van het voorjaar.

Buitenkant

Allereerst de buitenkant: nog snel een paar peelings voordat de zon weer hoog aan de hemel staat doen wonderen. Laat die vale huid met restanten zonnevlekjes van vorige zomer plaatsmaken voor een stralender variant. Er zijn peelings in alle soorten en maten: van heel mild zonder ‘downtime’ tot intensief, waardoor je een week met vellen loopt. In deze tijd van mondmaskers eigenlijk best goed te doen 😉. 
Je huid daarna goed beschermen wanneer je de zon in gaat, is wel een ‘must’.

Je kunt je huid ook opknappen met behulp van goed werkende huidverbeterende crèmes. Ikzelf ben fan van de producten van ZO Skin Health, met retinol en vitamine C als de meest werkzame stoffen. 
Maar ook een behandeling met zogenaamde skinboosters is een goed idee. Het voordeel van de toedieningstechniek voor skinboosters is dat de vloeistof IN en niet OP je huid terechtkomt. Dit stimuleert de doorbloeding en activeert de productie van collageen en elastine in je huid, en zorgt ervoor dat al die waardevolle voedende, hydraterende en herstellende ingrediënten terecht komen op de plekken waar je huid ze zo hard nodig heeft. Je voorziet je huid daarmee van allerlei ‘goodies’ die haar weer gevoed, stevig en fris stralend maken.

Binnenkant

Met het behandelen van alleen je huid ben je er natuurlijk niet. Je kunt ook denken aan een paar dagen detoxen met behulp van sapjes, een heuse vastenkuur of gewoon je voedingspatroon weer eens onder de loep nemen en de snelle suikers eruit gooien en de stamppotten plaats laten maken voor een lekkere salade.

Wat ik binnenkort weer eens ga doen is een 5-daagse vastenkuur, het zogenaamde ‘Fasting Mimicking Diet’, een uitgekiend dieet wat voor je lichaam aanvoelt als vasten maar waarbij je toch eet en geen honger hoeft te hebben. Het is ontwikkeld door de Italiaanse anti-ageing-professor Valter Longo, en uitgebreid wetenschappelijk onderzocht. Niet alleen voel je je beter en gaat je huid ervan stralen, je krijgt een sterkere mentale focus, je bloedsuikers stabiliseren, je cholesterolwaarden verlagen, je lichaam ‘vernieuwt’ zich door het opruimen van oude cellen, je vet- en suikerstofwisseling resetten zich, je buikvet vermindert en je verliest een paar van die overtollige winterpondjes. Klinkt als een goede deal toch? Ik heb het al een paar keer gedaan en het wordt iedere keer makkelijker. 
Valter Longo’s boek The Longevity Diet bevat talloze waardevolle feiten over gezond ouder worden die wetenschappelijk onderbouwd zijn. Ik pak het regelmatig uit de boekenkast.

En wellicht is het voorjaar ook een goede tijd om weer eens naar je sport- en bewegingsgewoonten te kijken. Steeds weer blijkt dat een combinatie van krachttraining (nee, je wordt er niet een soort hulk van) en cardio het beste is.

En last but not least, ook al is de winterslaapperiode voorbij, een goede nachtrust is zo ontzettend belangrijk voor je lichaam….

Vragen of een handje hulp nodig? Laat het me weten!

Goed verhaal, ga ik delen

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email