Intermittent fasting

Intermittent fasting (vrij vertaald: vasten met onderbrekingen) is een manier om je ideale gewicht te bereiken en op peil te houden, met bovendien een groot aantal gezondheidsvoordelen.
Zelf ben ik het vooral vanwege de gezondheidsvoordelen gaan toepassen en na een gewenningsperiode ben ik er nu heel blij mee.

Er zijn verschillende manieren van intermittent fasting. De eerste heet officieel time restricted feeding. Die vind ik zelf de makkelijkste. Hierbij gaat het erom dat je over een periode van 24 uur al je voeding binnen 8 (of, voor de verder gevorderden, 6) uur nuttigt. De resterende 16 (of 18) uur eet je niet. Je mag wel thee, zwarte koffie (nee, geen latte) en water drinken, wat ook zeer aan te bevelen is voor je vochtbalans.

Ik ben er rustig mee begonnen, de eerste tijd probeerde ik ’s avonds na 7 uur niets meer te eten en dan pas de volgende ochtend om 7 uur weer. De eerste 12 uur vasten zitten er dan al makkelijk op. De volgende stap is om het tijdstip van je eerste eetmoment steeds verder op te schuiven, net zo lang tot je op het gewenste aantal uren vasten zit. Het duurde bij mij best een tijd voordat ik daar was. En nog altijd lukt het me niet iedere dag om die 16 uur vasten te halen. Soms heb ik na een sportsessie in de ochtend gewoon honger en dan eet ik eerder.

Andere vormen van intermittent fasting zijn:
  • 5:2, oftewel 5 dagen in de week normaal eten en 2 dagen niet meer dan 500 of 600 calorieën;
  • om de dag vasten, waarbij je op de ‘vastendag’ 25% van je normale calorieën eet;
  • one meal a day: de naam zegt het al (deze manier van intermittent fasting is heel geschikt om af te vallen);
  • een paar maal per jaar 5 dagen vasten of een fasting mimicking diet
De voordelen van intermittent fasting op een rij:
  • je eet over het algemeen minder op een dag;
  • je lichaam gaat tijdens het vasten over op vetverbranding (yes!);
  • de insulinespiegels in je bloed dalen en de gevoeligheid van het lichaam voor insuline verbetert;
  • je metabolisme krijgt een boost;
  • je voelt je helderder en energieker;
  • het verbetert de gezondheid van hart en bloedvaten;
  • het vermindert laaggradige ontstekingen (de nummer 1-factor voor veroudering);
  • het stimuleert autofagie, een proces waarbij je lichaam haar eigen cellulair afval opruimt;
  • het bevordert, jawel, healthy ageing.

Als je met intermittent fasting wilt starten, geef jezelf dan ruim de tijd om eraan te wennen. Het heeft mij zeker een paar maanden gekost om me lekker te gaan voelen bij deze lifestyle.
Luister ook naar je lichaam om uit te vinden welke vorm van intermittent fasting voor jou het beste werkt. Misschien voel jij je beter bij om de dag vasten. Of vind je het uiteindelijk toch niet bij je passen.

Intermittent fasting gaat uitstekend samen met een sportieve leefstijl; het idee dat je iets moet eten voordat je gaat sporten, is inmiddels achterhaald.

Als je meer wilt weten of begeleiding bij jouw persoonlijke intermittent-fastingprogramma wilt, neem dan gerust contact met me op. Ik help je ook graag bij het samenstellen van het best bij jou passende, gezonde voedingspatroon.

Als je al bezig bent met intermittent fasting ben ik benieuwd welke vorm je hebt gekozen en hoe het je bevalt. Laat je hieronder een reactie achter?

Goed verhaal, ga ik delen

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email