Suiker, niet zoet voor je huid

Voor mijn internationale masterstudie anti-ageing (preventie van veroudering) schreef ik een thesis over het onderwerp ‘voeding en huidveroudering’.
Een van de eyeopeners die ik gedurende mijn literatuuronderzoek tegenkwam, was het effect dat suikers op de huid hebben. Ik doel dan niet alleen op de zogenaamde ‘snelle’ koolhydraten, zoals onze gewone suiker, maar ook op de geraffineerde suikers in bijvoorbeeld wit brood, witte pasta en witte rijst. Als deze in ons lichaam terechtkomen, gaat de bloedsuikerspiegel significant omhoog en bij langdurig verhoogde bloedsuikerspiegels ontstaan er chemische reacties die nog het meest lijken op het maken van crème brûlée. De suikers gaan een verbinding aan met eiwitten en vetten in ons lichaam en na enige tijd (met name wanneer de bloedsuikerspiegels langdurig hoog zijn) ontstaan de zogenaamde “AGE’s” (Advanced Glycation Endproducts). Deze AGE’s brengen schade toe aan de weefsels van bijvoorbeeld onze bloedvaten en onze huid. In onze huid tast dat vervolgens collageen en elastine aan, waardoor de elasticiteit afneemt en de huid stugger wordt. Met als gevolg: huidverslapping en rimpelvorming. Dit proces wordt nog versneld door het effect van uv-straling op de huid.

Gelukkig heeft het lichaam allerlei herstelprocessen in de aanbieding, die met name leunen op de aanwezigheid van voldoende antioxidanten. Naarmate we ouder worden, neemt de effectiviteit van deze herstelprocessen echter af. Met de juiste voeding kunnen we deze huidverouderende processen terugdringen. Het gaat dan met name om een voedingspatroon met weinig snelle koolhydraten, waardoor de bloedsuikerspiegels redelijk stabiel en laag blijven. Plus een goede hoeveelheid antioxidanten om het lichaam te helpen herstellen, denk daarbij aan vitamine C en E, polyfenolen (groene thee) en flavonoïden (groenten en fruit).
Het eten van veel en verschillende soorten groenten en fruit (maar niet die waar je bloedsuiker van gaat pieken, zoals mango of andere zoete vruchten), aangevuld met de juiste supplementen, kunnen je hierbij helpen.
En wat de crème brûlée betreft: deze bevat van zichzelf al AGE’s dus dat is helaas een no-go!

Laat het me gerust weten als je een handje hulp nodig hebt bij het samenstellen van een persoonlijk (eet)plan om huidveroudering terug te dringen, en/of om de hoeveelheid suiker in je dieet af te bouwen. Ik help je graag.

 

Goed verhaal, ga ik delen

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email